به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، مهندس محمدمهدی بحرینی ـ مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی با اعلام این خبر، گفت: براساس تصمیم دولت بهازای هر کیلوگرم صادرات سیبزمینی 30 تومان و برای فرآوری هر کیلوگرم سیبزمینی 50 تومان یارانه پرداخت میشود.
وی همچنین از تخصیص یک میلیارد و 200 میلیون تومان یارانه برای تهیه بذر سیبزمینی در کشور خبر داد.
بحرینی حذف عوارض صادراتی، افزایش مجدد خرید تضمینی سیبزمینی از 108 تومان به 135 تومان و افزایش تعرفه واردات از چهار درصد به 30 درصد به منظور تنظیم بازار داخلی را از دیگر تمهیدات دولت برای حفظ و ارتقای کیفی تولید این محصول عنوان کرد.
وی درباره کشت سیبزمینی طرح استمرار پیشبینی کرد: امسال مطابق سال گذشته هفت هزار هکتار از اراضی کشاورزی به کشت این محصول اختصاص یابد.
به گفته بحرینی برای این میزان سطح کشت، حدود شش هزار تن بذر سیبزمینی یارانهای در نظر گرفته شده است.
وی برآورد کرد: باتوجه به افزایش عملکرد این محصول در واحد سطح، استفاده از بذور اصلاح شده، بهرهگیری از سیستم آبیاری تحت فشار و تغذیه مناسب، نزدیک به 200 هزار تن سیبزمینی طرح استمرار در زمستان امسال برداشت میشود.
مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی در همین حال تولید سیبزمینی را متناسب با نیاز کشور دانست و اظهار کرد: امسال نه تنها برنامهای برای افزایش سطح زیرکشت این محصول نداریم بلکه باتوجه به افزایش عملکرد سیبزمینی، سطح زیرکشت آن کاهش خواهد یافت.
وی کل سطح زیر کشت سیب زمینی در کشور را در سال زراعی گذشته 176 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: در سال زراعی جاری، سطح زیرکشت این محصول به حدود 170 هزار هکتار تعدیل مییابد.
بحرینی با اشاره به برداشت پنج میلیون و 70 هزار تن سیبزمینی در سال زراعی گذشته گفت: تاکنون 170 هزار تن مازاد این محصول توسط سازمان مرکزی تعاونی روستایی با قیمت مصوب از کشاورزان خرید تضمینی شده است.
وی ظرفیت فرآوری سیبزمینی توسط کارخانههای کشور را حدود 700 هزار تن اعلام و ابراز امیدواری کرد: با تمهیداتی که برای خرید مدتدار از این کارخانهها در نظر شده، این کارخانهها با ظرفیت کامل فعالیت کنند.
این مقام مسوول با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد سیبزمینی فرآوری شده به مصرف داخلی میرسد، بر حضور هرچه بیشتر در بازارهای خارجی تاکید کرد.